Valuta for mine penge.

Det er så lang tid siden, jeg sidst var ude at rejse, at jeg helt har glemt min banks temmelig lemfældige omgang med mine penge. Måske er det kun min bank, der behandler sine kunder på denne måde, men jeg synes, det er uforskammet. Det ved de også godt dernede. Jeg har fortalt dem det. Mange gange. Jeg mener ligefrem at kunne iagttage, at de to banklotterivindere, der stadig både har arbejde samt må bemande den tomandsbank på størrelse med en telefonboks (hvis nogen ellers kan erindre sådan en!), der skal servicere en mellemstor provinsby, skyndsomst fortrækker ud i diverse baglokaler, når jeg nærmer mig.

Det, der sker, er: Jeg bestiller min rejsevaluta på nettet og får en bestemt dato, hvor den vil ligge klar til mig. Så langt, så godt. Denne gang var den “bestemte dato” så 23. februar. Nu har jeg så lige været inde på min Netbank, som jeg jævnligt tjekker efter det identitetstyveri, jeg tidligere var ude for. Og her d. 20. februar optræder der så en post ved navn “Fremmed valuta”. 5000 dask lige ned i bankforet. Hvis jeg nu troppede op dernede ved åbningstid i dag for at afhente de penge, jeg tilsyneladende allerede har købt og betalt, ville jeg få at vide, at de først er bestilt til d. 23. og derfor ikke forefindes indenfor telefonboksområdet. De skal nemlig transporteres hertil fra en endnu mere mellemstor provinsby, og det tager–lige så tilsyneladende–3 dage at få dem afsendt og transporteret de 24 kilometer hertil. (Det er lige–men også kun LIIIIIGE– før, post-u-væsenet kunne slå den rekord!)

Men det er jo slet ikke bankens interne logistikproblemer, jeg er sur over. Jeg er simpelthen knotten over at betale for en vare, inden jeg på nogen mulig måde har erhvervet den. Det ville svare til, at jeg tog en tur i Netto og samlede en masse varer i min kurv, pænt betalte for dem og derefter fik at vide, at de først kunne afhentes om 3 dage. Slut med at købe letfordærvelige varer! Eller investerede i et nyt stykke beklædning og så blev anmodet om at afhente ved ugens udløb. Tænk lige på konsekvenserne indenfor restaurationsbranchen: Man bestiller og betaler en frokost/middag, og må så sulte 2-3 dage, inden den overhovedet kan indtages. Måske ville det her mere svare til at betale for maden i det øjeblik, man bestilte bord? Jeg tror, metoden ville indebære en relativt udpræget butiksdød, og omsætningen ville nok gå i styrtdyk.

Flere gange i mit liv har jeg da været ude for at skulle vente på en vare. Prøvet et stykke tøj, som de ikke lige havde i min størrelse, men som butikken så ville bestille hjem til mig. Jeg har ALDRIG været ude for, at nogen butikker har været nederdrægtige nok til at afkræve mig betaling, før min efterspurgte vare var fremme. Eller at det overhovedet kom på tale. Eller at butikken bare sådan lige gjorde det–ligesom banken gør.

Det forbandede ved banker er jo netop, at de har fri adgang til ens penge. De kan fuldt legalt mase sig ind på ens konto og skrabe det, der for dem er håndører i miniformat, ud af den. Også 3 dage før den bestilte vare er fremme.

Det er altså bare ikke i orden. I min optik betaler man for en vare eller tjenesteydelse i det øjeblik, man erhverver den. Det betyder helt konkret i det øjeblik, man står med den i hånden.

Vi handler ikke valuta på forventet efterbevilling, bank! George Washington på bordet, og pengene falder. Ikke før! Ellers vil jeg alvorligt overveje at gå i madrasmode, og så må I vinke farvel til alle de penge, som nu udelukkende kan forefindes inde i en skibsbriks fra 70-erne. Det må da være en trussel, I kan forstå!

You may also like

1 kommentar

  1. Dit input om forudbetaling af varer eller ydelser er helt normale inden for kursus- og rejse-branchen. Intet mærkeligt heri fordi de skal bestille pladser på et fly, hold eller en kursus-ejendom.
    Så her volder forudbetalingen ingen rynkede bryn eller gale kunder.

Skriv et svar