Ud at se—med DB!

Det har længe undret mig, at ret få danskere er bevidste om, hvor billigt det er at køre med tog i Tyskland. Vi er jo ligesom opflasket med, at offentlig transport er dyr, dårlig og–i alt fald i Jylland–for det meste utilgængelig. Herovre hvor selv mellemstore provinsbyer er ikke-eksisterende i DSBs univers, og de fleste beboere i mindre landsbyer formodes at blive lige der, hvor de nu er. Det eneste, den slags arrogance fører til, er surhed og privatbilisme. Og statsskabte hurdler for en grøn omstilling.

Der kunne vi lære noget af naboen mod syd. Mest, nok, med billetpriser. Selv om det ikke er let. Det tager immervæk et stykke tid og et stykke seriøst arbejde at uddanne sig selv indenfor DBs sindrige rabatsystem. Til gengæld er det alle (de sparede) penge værd. Bare som eksempel kan jeg nævne, at det ofte er billigere at bestille en billet gennem DB til Flensburg fra hovedbanegården–selv om man kun skal til Vestfyn eller Sydjylland.

Så jeg skal ud og bruge mine rabatter en uges tid. Hvis man rejser 6 sammen, er det nemlig endnu billigere–så det gør vi. Først til Berlin og dernæst videre til Dresden. En af den slags rejser, som coronaen har sat på agendaen, da naboen der mod syd pludselig har fået fornyet aktualitet. Også fordi det faktisk er umådeligt lang tid siden, jeg har været begge steder. Berlin er altid dejlig. Så vidunderligt levende, så grænseoverskridende innovativ, nærmest fra sekund til sekund. Og samtidig altid så meget sig selv. Så inderligt berlinsk. Og Dresden har jeg ikke været i i 20 år. Det kan kun blive et glædeligt og meget genopbyggeligt gensyn. For folk, som mig, med udpræget hang til svulmende, overdådig barok, bliver det fantastisk at se de genopbyggede vidundere dernede helt færdigtbyggede og ikke kun som nummererede mursten. Og lige tænke en lille tanke om en forfærdelig krig og dens grusomme fejltagelser, hvor en ildstorm, der oprindeligt var tiltænkt Prag (ikke, at det gør det hele bedre!) destruerede en by og dens indbyggere. I samme åndedræt vil jeg selvfølgelig ikke glemme Coventry!

Men allermest står DBs favorable billetsystem lige nu for livskvalitet. Efter næsten 2 (to, altså!) arbejdsløse år og total negligering fra statens side er det en lise, en kraftig forbedring af alt fra liv til humør igen at kunne komme på skinnerne. Ud at se–med DB!

You may also like

Skriv et svar