Om melatonin.

De tider er heldigvis forbi, hvor lægerne med rund hånd udskrev benzodiazepiner eller andre afhængighedsskabende stoffer mod søvnløshed og gjorde masser af mennesker til lægeordinerede misbrugere. Eller, det håber jeg da, selv om det nogle gange forlyder, at der stadig findes enkelte læger, der kan overtales til yderligere receptudskrivning på medicin, der UDELUKKENDE er ment til anvendelse i kortvarige, afgrænsede, gerne kriseskabte forløb. Det er jo selvfølgelig heller ikke deres personlige problem, at sovepillerne generelt ved udtrapning giver 1 måneds abstinenser for hvert år, de har været anvendt. Den abe sidder et andet sted.

Men det er jo stadig et faktum, at mange mennesker har svært ved at falde i søvn og at sove generelt. Og at ens nattesøvn er noget af det kostbareste, man har. Det er så her, melatonin kommer ind. Så dette indlæg er en skjult reklame for et produkt, jeg selv anvender, og som indtil nu ikke er påvist som skabende bivirkninger eller afhængighed. Tværtimod. For de fleste virker det bare!

Melatonin er et naturligt stof i mennesket, men med alderen bliver vi desværre dårligere og dårligere til at producere det. Se blot på sovemønstret og antallet af sovende timer hos teenagere og sammenlign med ældre mennesker. Melatonin kan fremstilles syntetisk og fungere som supplement eller optopning til det naturlige. Således at man simpelthen sover bedre og længere ved indtagelse af det. Det bruges også som (fremragende, baseret på egne talrige erfaringer!) middel mod jetlag. Især på lange flyvninger østpå, hvor man jo nærmest skal have døgnrytmen til at sove på forskud for at passe ind.

I Danmark fremstiller man melatonin, men det er stadig receptpligtigt. Dette skyldes tilsyneladende, at der ikke er tilstrækkelige beviser for dets virkningsfuldhed–IKKE at det skaber bivirkninger og afhængighed. I mange andre lande kan det frit købes på alle apoteker, og i Spanien og USA står det sågar på hylderne i supermarkederne side om side med andre naturmedicin- og helseprodukter. Til en pris på omkring 6 Euro for 30 tabletter i Spanien. Tilsyneladende er det så påvist, at det virker på amerikanere, spaniere, italienere, polakker og alle de andre nationaliteter, der godt må. Der må være noget med danske gener……

Anyway, det virker på mig! Jeg sover som en sten og vågner dejligt udsovet de aller-allerfleste morgener. Nu er det jo ikke et stof, der bør indtages hver dag/aften, men et stof der skal bruges til optopning af de slunkne reserver. Oftest tager man pillerne i 5-7 dage og holder så en pause, indtil man kan mærke, at der lige skal fyldes på igen. Jeg hører nogle gange, at ofre for søvnløshed begynder med stoffet og så giver op efter kort tid. For det virker jo ikke! Logisk nok, hvis reserverne i kroppen er så langt nede, at man umuligt kan sove, så skal der vel en relativt lang opfyldning til, inden der overhovedet er en virkning.

Når jeg er ude at rejse eller på arbejde i udlandet, hvor det er uhyre vigtigt, at jeg er frisk og udsovet, er melatonin min lille ven. Jeg starter nogle dage før rejsen, og kan næsten mærke, hvor mere og mere forbandet godt jeg sover. Og til forskel fra de meget få gange i mit liv, jeg har taget sovemedicin, er jeg fuldt udsovet, frisk, ugroggy og fuldstændig sove-tømmermandsfri næste morgen.

Selvfølgelig er det sikkert individuelt, hvordan det virker på den enkelte. Dette er en strengt subjektiv udlægning af melatonins velsignelser, som udelukkende tager udgangspunkt i mig selv. Der er givetvis andre, der har helt andre erfaringer. Men det er da forsøget værd–i det mindste. Især hvis alternativet er afhængighedsskabende benzoer–eller aldrig at få sovet ordentligt!

You may also like

Skriv et svar